Wednesday, January 27, 2010

Gadisku


Gadisku... sesungguhnya kejadianmu terlalu unik, menghiasi taman-taman indah lantas menjadi perhatian sang kumbang. Kau umpama sekuntum bunga, harum aromamu bisa menarik perhatian sang kumbang untuk mendekatimu. Namun... tak semua bunga senang untuk didekati sang kumbang lantaran duri yang memagari dirinya, umpama mawar, dari kejauhan sudah terhidu akan keharumannya serta kilauan gah warnanya yang memancar indah dan mengundang kekaguman sang kumbang... tetapi awas duri yang melingkari bunga itu bisa membuatkan sang kumbang berfikir beberapa kali untuk mendekatinya.

Gadisku... aku suka sekiranya engkau menjadi mawar inspirasi setiap mujahidah. Bentengilah dirimu dengan perasaan malu yang bertunjangkan rasa keimanan dan keindahan taqwa kepada Allah Subhanahu Wataa'la. Hiasilah wajahmu dengan titisan wudhuk...

Ingatlah bahawa ciri2 wanita solehah adalah dia tidak melihat kepada lelaki dan lelaki tidak melihat kepadanya..

Sesuatu yang tertutup itu lebih berharga daripada sesuatu yang terdedah. Umpama sebutir mutiara yang didedahkan buat perhatian umum dengan permata yang diletakkan di dalam suatu bekas yang tertutup. Sudah pasti keinginan untuk melihat permata yang tersembunyi itu melebihi daripada yang terdedah. Wanita solehah yang taat dan patuh pada al-khaliq dalam melayari liku2 kehidupannya adalah harapan kaum adam..

Namun, ianya memerlukan pengorbanan dan mujahadah yang tinggi kerana bercanggah dengan nafsu serakah yang bersarang dalam dirimu lebih2 lagi dengan title 'gadis' yang kau miliki. Sudah pasti darah mudamu akan mencabar rasa keimanan yang ada... Namun ingatlah gadisku, sesiapa yang inginkan kebaikan maka Allah akan mempermudah baginya jalan2 ke arah itu. Yang penting gadisku... engkau mesti mempunyai azam, usaha dan istiqomah...

Gadisku... akuilah hakikat dirimu menjadi fitnah kepada kebanyakan lelaki. Seandainya pakaian malumu kau tanggalkan dari tubuhmu maka sudah tiada lagi perisai yang dapat membentengimu. Sesungguhnya nabi ada berkata tentang bahaya dirimu..

"Tidak ada satu fitnah yang lebih besar yang lebih bermaharajalela selepas wafatku selain fitnah yang berpunca dari wanita"

Oleh itu gadisku... setiap langkah dan pakaianmu hendaklah berpaksikan kepada al-quran dan sunnah, jangan biarkan orang lain mengeksploitasikan dirimu untuk kepentingan tertentu. Sesungguhnya Allah telah mengangkat martabatmu sebaris dengan kaum adam. Kau harapan ummah dalam melahirkan para mujahid dan mujahidah yang bakal menggoncangkan dunia dengan sentuhan lembut tanganmu..

Buat akhirnya... sesungguhnya ilmu itu cahaya dan ilmu itu tak mampu bertapak dalam hati orang yang melakukan maksiat. Terimalah kata2 seorang sufiah iaitu Rabiatul Adawiyah sebagai renungan bersama...

"Cintakan manusia itu tidak mewujudkan kebahagian yang abadi untuk seorang insan kerana ia tak kekal. Cinta akan seringkali membuatkan seseorang itu gagal, kecewa, menderita dan tersiksa. Oleh itu tak ada cinta pun yang dapat membuahkan kebahagiaan dan kenikmatan yang kekal abadi kecuali cinta kepada Pencipta manusia itu sendiri"

sumber :
http://www.facebook.com/inbox/?ref=mb#/note.php?note_id=263735476011&id=1049790643&ref=mf
»»  baca selanjutnya

PERBINCANGAN USRAH - Bahagian 5


Sambungan Bahagian Penutup


PANDUAN UTAMA PENYULUH KEBANGKITAN


Dalam merancang dan melakukan gerak kerja, kita harus berpindah kepada perkara-perkara penting sebagaimana berikut:


1. Dari soal furu’ kepada soal usul dan universal


2. Dari kerja nafilah (sunnah) kepada kerja fardu


3. Dari hal-hal yang diperselisihkan kepada hal-hal yang disepakati


4. Dari kerja anggota tubuh kepada kerja hati


5. Dari kedua-dua sudut kelebihan dan kekurangan kepada hal-hal yang sedang dan normal


6. Dari sikap menyusahkan kepada sikap mempermudah dan menggembirakan hati


7. Dari sikap jumud dan taklid kepada sikap ijtihad dan renovasi


8. Dari fasa bicara dan debat ke fasa kerja dan memberi


9. Dari masa sentimen tanpa persiapan ke masa ilmiah berencana


10. Dari sikap fanatik terhadap orang-orang yang berbeza pendapat kepada sikap toleransi bersama mereka


11. Dari menggalakkan bekerja kepada memberi ilmu dan kefahaman.


12. Dari memperhatikan kuantiti kepada soal kualiti, terutama dalam bidang pendidikan dan pengkaderan.


13. Dari melayang ke langit impian turun ke bumi kenyataan


14. Dari sikap meninggikan diri atas masyarakat kepada sikap hidup bermasyarakat (atau dari sikap memusuhi masyarakat kepada berusaha menjadi tabib masyarakat).


15. Dari sikap yang hanya merenungi kejayaan masa lampau, kembali pada kenyataan masa kini dan mempersiapkan zaman yang akan datang.


16. Dari menghanyutkan diri dalam lapangan politik kepada memusatkan aktiviti-aktiviti kemasyarakatan.


17. Dari mengobarkan perselisihan yang menimbulkan pertentangan dan pertengkaran kepada perbezaan yang beragam dan bergotong-royong.


18. Dari mengabaikan masalah kehidupan kepada meningkatkannya dengan motivasi lillahi Ta’ala, sebagai amal ubudiyah.


19. Dari pandangan dan sikap yang regional yang sempit kepada wawasan universal yang luas.


20. Dari sikap ujub terhadap diri sendiri kepada sikap memeriksa diri.


Sekian.



Insya Allah, dalam artikel akan datang, kita akan sama-sama meneliti isi-isi terpilih daripada buku Afaat 'ala al-Tariq karya Dr. Al-Sayyid Muhammad Nuh.
»»  baca selanjutnya

PERBINCANGAN USRAH - Bahagian 4

Sambungan Bahagian A : Umat Islam Yang Lupa Diri


3. KEKUATAN JIWA KITA DI SIA-SIAKAN


Kurikulum pelajaran kita tidak mampu menterjemahkan erti dan sifat “Rabbaniyah” ke dalam jiwa kita.


Tepat sekali apa yang dikatakan penyair dan pemikir Islam, Muhammad Iqbal, ketika mengatakan tentang “sekolah-sekolah moden”, bahawa ia boleh membuka mata generasi muda untuk mempelajari berbagai hakikat dan pengetahuan, namunsayangnya ia tidak mengajari matanya bagaimana menangis dan tidak mengajari hatinya supaya khusyuk.



Musibah paling tragis yang menimpa umat kita dewasa ini ialah menjadikan agama sebagai permainan dan senda gurau dan menjadikan permainan dan senda gurau sebagai agama! Bagaimana tidak, kita telah tergila-gila menghiasi tembok masjid dengan ayat-ayat al-Quran, tetapi tidak menghias kehidupan kita dengan al-Quran.


Kita membacakan al-Quran untuk orang-orang mati, tetapi tidak mengajarkannya kepada orang-orang hidup!


Kita berusaha memiliki al-Quran, membawanya berkah, padahal berkah yang hakiki terletak dalam mengikuti perintah-Nya dan menjauhi larangan Nya.


Saya selalu mengatakan dan akan selalu mengatakan, bahawa kunci keperibadian umat ini dan kebanggaan kekuatannya terletak pada keimanan kepada Islam. Iman inilah yang telah menjadikan umat Islam sejak dahulu sebagai umat terbaik yang dikirimkan untuk seluruh manusia dan telah memberikan kemenangan atas golongan kuasa besar, meskipun kekuatan tenaga manusianya sedikit dan kelengkapan senjatanya sangat minima.


Kita memiliki aqidah terbesar, risalah paling lengkap, kita memiliki kitab Ilahi satu-satunya yang terjaga dari kerosakan dan pemindaan oleh tangan-tangan jahat, namun kita dilanda lupa diri, tidak menyedari sumber tenaga dan kekuatan yang ada pada diri kita sendiri.



Rahsianya terletak pada penyakit yang merosak batin kita, berupa rasa cinta dan keinginan pada hal-hal yang gemerlapan, lebih senang hidup bermegah-megah yang dinamakan oleh hadith itu sebagai “wahan” dan ditafsirkan sebagai “Cinta dunia dan takut mati.”



Maka tidak menghairankan, kalau umat yang terbilang seribu juta itu, terdiri dari umat yang bertutut di bawah si Yahudi yang hanya berjumlah tiga juta!.
»»  baca selanjutnya

PERBINCANGAN USRAH - Bahagian 3

Sambungan Bahagian A : Umat Islam Yang Lupa Diri

3. KEKUATAN AMAL KITA DI SIA-SIAKAN

Amat menyedihkan, umat kita merupakan umat yang paling sedikit dalam berbakti dan amal perbuatannya, tetapi yang paling banyak bercakap dan berdebat. Kita banyak bicara dan sedikit kerja.

Andaikata bekerja, kita hanya mengerjakan sesuatu yang kurang penting dan meninggalkan yang penting, malah kadang-kadang kita mengerjakan yang tidak bermanfaat sedikitpun. Saya banyak mengikuti seminar Islam dan banyak keputusan yang sudah disepakati untuk dilaksanakan, tetapi sedikit sekali yang dilaksanakan. Sebahagian besarnya hanya di atas kertas.


4. KEKUATAN EKONOMI KITA DI SIA-SIAKAN

Kekuatan ekonomi kita disia-siakan, padahal kita hidup di bumi terbaik, yang paling baik daerahnya, paling subur tanahnya, paling kaya bahan galiannya, tetapi kita tidak memanfaatkan kekayaan itu.


5. KEKUATAN TENAGA KITA SIA-SIAKAN

Kekuatan tenaga manusia kita sia-siakan, meskipun kita selalu membangga diri dengan jumlah yang sangat ramai, tetapi apalah ertinya jika membuat hal masing-masing tanpa mempedulikan orang lain.

Seharusnya kita mengambil manfaat dari kekuatan tenaga manusia (manpower) kita, seperti yang dajarkan Jamaluddin al-Afghani kepada bangsa India dahulu.

Katanya: “Jika kekuatan jutaan kamu itu berupa lalat yang meraung-raung di telinga Inggeris, tentu kamu akan berhasil memecahkan telinga mereka”.
»»  baca selanjutnya

PERBINCANGAN USRAH - Bahagian 2


Sambungan Bahagian A : Umat Islam Yang Lupa Diri


1. UMAT KITA DILIHAT DARI KEMAJUAN MATERIAL


Umat Islam selalu saja menjadi beban bagi umat-umat yang lain dalam memenuhi keperluan hidupnya, baik di bidang ekonomi, ketenteraan atau bidang-bidang lainnya. Ia belum pandai memproduksi keperluannya sendiri atau untuk memproduksi keperluan senjatanya untuk melindungi kedaulatan dirinya sendiri.


2. KEKUATAN AKAL KITA DI SIA-SIAKAN


Kekuatan akal kita sia-siakan, kerana kita bagaikan burung tiung hanya suka meniru.


Kita tidak mahu berijtihad, tidak suka mencipta sendiri, tidak kreatif, senang menghafal daripada berfikir dan lebih senang mengutip fikiran orang lain. Sama ada fikiran mereka yang dahulu daripada kita di kalangan umat Islam, ataupun masyarakat lain, kerana kita menganggap tidak perlu bersusah payah berfikir sendiri. Sedangkan Allah menyuruh kita hamba-hambaNya sentiasa berfikir!




Suatu ketika dahulu Moshe Dayan (bekas Menteri Luar Israel), menyatakan secara terbuka cita-cita dan keinginan negaranya. Dia mendapat serangan dan kecaman dari bangsanya, kerana mereka khuatir pernyataanya itu dibaca oleh bangsa Arab (umat Islam) dan rencana jahatnya diketahui.


Namun dengan tenang ia menjawab serangan kaumnya, katanya: “Tenanglah, pecayalah kepadaku, bangsa Arab (dan juga Melayu –penterjemah) tidak akan membacanya, kerana mereka tidak suka dan malas membaca”.


Inilah kenyataan pahit yang dimiliki suatu umat yang ayat pertama dalam kitab yang diturunkan kepadanya memerintahkan; “Iqra” (bacalah).


Ternyata mereka malas dan tidak suka membaca. Kalaupun membaca, mereka tidak pandai memahami, kalaupun memahami, mereka tidak bersungguh-sungguh dalam melaksanakannya!



P/S : "Bacalah dengan nama Tuhanmu" adalah baca yang akan mencetuskan amal.
»»  baca selanjutnya

PERBINCANGAN USRAH - Bahagian 1


DI MANA PUNCA KELEMAHAN UMAT ISLAM MASAKINI

Oleh : Prof Dr. Yusof al-Qardhawi

Sebuah buku kecil yang padat dengan pendapat dan pandangan konkrit dari seorang ilmuan terkemuka abad ini.

Meneliti hujah-hujah dan kritikan pedas Dr Yusuf al-Qardhawi seharusnya menyedarkan kita umat Islam.

Kita terlena berabad lamanya, sedangkan sebagai umat terbaik yang dilahirkan untuk seluruh manusia ini tidak sepatutnya kita menjadi beban kepada orang lain bagi memenuhi keperluan hidup kita baik di bidang ekonomi, ketenteraan dan lain-lain.

Kita adalah umat yang banyak bercakap tetapi sedikit bekerja.

Jadi tidak hairanlah kita umat Islam yang berjumlah 1.6 billion bertekuk lutut di bawah si Yahudi yang hanya berjumlah tiga juta!


BAHAGIAN A: UMAT ISLAM YANG LUPA DIRI

Apabila kita meneropong umat kita dengan menggunakan teropong Allah s.w.t. yang terdapat dalam al-Quranul Karim, kita akan menemukan umat itu sebagai umat lain, bukan sebagai umat al-Quran yang dilukiskan oleh Allah s.w.t. sebagai umat terbaik.


Umat terbaik yang dijelaskan dalam al-Quran ialah mereka menyeru orang berbuat makruf dan mencegah orang berlaku mungkar, serta beriman kepada Allah s.w.t.

Sebaliknya ramai umat sekarang melihat makruf sebagai sesuatu yang mungkar dan melihat yang mungkar sesuatu yang makruf. Malah lebih dari itu, ia menyuruh orang berbuat mungkar dan mencegah mereka berbuat makruf, sehingga dilanda fitnah yang tidak ditemukan hujung pangkalnya, yang membuat intelektual muslim menjadi bingung.

Secara ringkas dapat dikatakan bahawa umat kita telah melupakan Allah, lalu Allah melupakan dia pada dirinya sendiri dan Maha Besar Allah dengan firman-Nya yang bermaksud:

"Dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang yang telah melupakan (perintah-perintah) Allah, lalu Allah menjadikan mereka melupakan (amal-amal yang baik untuk menyelamatkan) diri mereka."

Surah al-Hasyr, ayat 19.

»»  baca selanjutnya

Beramal Dalam Rejab Berpandukan Al-Quran Dan Al-Hadis


»»  baca selanjutnya

NASYID PUTERI MUSLIMAH

Wahai puteri lihat nun di sana

Islammu kini ketandusan pembela

Bersama sendu mengalir lesu

Tertunggu-tunggu mujaddid baru

Kembangnya kini diulit sepi

Manakan lagi mujahidah sejati

Wahai puteri khidmatmu dinanti.


Ummah derita engkau pengubatnya

Kelembutanmu penawar sengsara

Engkau penyeri Islam dan tamannya

Tanganmu bakal menggoncang dunia.


Namun ingat puteri ilmu perlu dicari

Buat bekalan dalam perjuanganmu nanti

Pendinding diri dari syaitan dibenci

Tuntutlah seikhlas hati.


Wahai puteri kau muslimah sejati

Teguhkan iman taqwamu di hati

Taqarrub billah takhta peribadi

Amalmu menjadi bukti

Sabarmu dikagumi

Pasrah pada ilahi

Redha menghadapi

Mehnah Rabbul Izzati

Usah ditangisi

Taqdir yang sudah pasti

Pengorbananmu kan disanjungi.


Puteri solehah mujahidah ansarullah

Berbekal iman taqwa sabar dan redha

Berilmu beramal

Berkhidmat berjuang

Berkorban agar Islam kan gemilang

Bersama puteri Islam takkan sepi

Subur disirami harum mewangi

Wahai puteri kau

MUSLIMAH SEJATI



Nota : Nasyid ini 'sedap' dilagukan dan membangitkan semangat, tetapi tidak dapat dipastikan siapakah pencipta lirik dan lagunya. Sekiranya anda ada maklumat, harap sampaikan kepada kami.

»»  baca selanjutnya

TEMAN VS SAHABAT

Nabi Muhammad s.a.w. pernah berkata, "Seorang individu sangat tertakluk kepada agama kawan karibnya. Oleh sebab itu, setiap orang di kalangan saudara hendaklah perhatikan dengan siapa dia berkawan baik."

Hadis dilaporkan oleh Imam Abu Daud.

Sahabat sejati adalah sahabat yang dapat membimbing kita ke jalan bahagia di dunia dan juga di akhirat. Sebaliknya, sahabat yang kabur pula banyak membawa kesusahan dan perkara yang membahayakan. Ramai orang terpengaruh dengan sahabat yang tidak elok peribadinya dan akhirnya menyesal. Apabila berlaku perkara yang tidak diingini, mereka menyalahkan diri mereka sendiri kerana 'bersahabat' dengan orang yang tidak sepatutnya dijadikan sahabat.

Jika rasa menyesal itu terbit semasa di dunia, masih ada peluang bagi memperbaiki kesilapan. Tetapi bagaimana jika rasa menyesal itu muncul setelah kita dikembalikan di negeri akhirat? Dapatkah kita kembali semula ke dunia bagi memperbaiki kesilapan yang kita lakukan?

Dalam Surah al-Furqan ayat 27-29, Tuhan memberitahu kita bagaimana menyesalnya manusia pada hari akhirat kerana tersilap memilih sahabat, yang menyebabkan dia jauh daripada petunjuk Tuhan semasa hidup di dunia.

Dan (ingatkanlah) perihal hari orang-orang yang zalim
menggigit kedua-dua tangannya sambil berkata:
Alangkah baiknya kalau aku di dunia dahulu
mengambil jalan yang benar bersama-sama Rasul? (27)

Wahai celakanya aku,
alangkah baiknya kalau aku
tidak mengambil si dia itu menjadi sahabat karib! (28)

Sesungguhnya dia telah menyesatkan daku
dari jalan peringatan Al-Quran setelah ia disampaikan kepadaku
dan adalah Syaitan itu sentiasa mengecewakan manusia
(yang menjadikan dia sahabat karibnya). (29)

»»  baca selanjutnya

Sunday, January 24, 2010

Dalam Proses Penambahbaikan

Salam buat semua.

InsyaAllah buat masa sekarang, blog nisakemaman ini dalam proses penambahbaikan. Segala kesulitan amat kami kesali.

-admin nisakemaman-
»»  baca selanjutnya
Related Posts with Thumbnails